Ako si ušetriť na novú hokejku? Sú zľavy vždy výhodné? Aké sú nástrahy a výhody internetového obchodu? Ako mám reklamovať tovar? Kedy hovoríme o korupcii? Aký je náš rodinný rozpočet? Ako si zostaviť podnikateľský plán? Z čoho platíme dane? Ako si vybrať správny úver? Ako si vybrať poistenie? Myslíme na núdzový fond? Aké sú výhody a riziká investovania? Úver alebo sporenie? Ktorý účet je najvýhodnejší? Čo je to sociálne a zdravotné poistenie? Ako sa zodpovedne rozhodnúť v danej chvíli?
Ak chceme mať zodpovedných a šťastných občanov, musíme si podobné otázky finančnej gramotnosti začať klásť už na 2. stupni ZŠ. Aj preto sme sa rozhodli posilniť finančnú gramotnosť a zaradiť ju do Nových Pomocníkov z matematiky.
Finančná gramotnosť ako doplnok k Novým Pomocníkom z matematiky
Doplnok Finančná gramotnosť k Novým Pomocníkom z matematiky je vypracovaný v súlade:
- s Národným štandardom finančnej gramotnosti (NŠFG) verzia 1.2,
- s Metodikou pre zapracovanie a aplikáciu tém finančnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl.
Úlohy a aktivity pokrývajú čiastkové kompetencie druhej úrovne NŠFG, t. j. úrovne predstavujúcej požiadavky na poznatky, zručnosti a skúsenosti žiakov 2. stupňa ZŠ, resp. príslušných ročníkov GOŠ.
Tému finančnej gramotnosti sme rovnomerne rozložili tak, aby pokrývala všetkých šesť tém NŠFG:
7. ročník ZŠ:
Finančná zodpovednosť spotrebiteľov (1. zošit)
Plánovanie, príjem a práca (2. zošit)
8. ročník ZŠ:
Rozhodovanie a hospodárenie spotrebiteľov (1. zošit)
Úver a dlh (2. zošit)
9. ročník ZŠ:
Sporenie a investovanie (1. zošit)
Riadenie rizika a poistenie (2. zošit)
Úlohy Finančnej gramotnosti plynulo nadväzujú na učivo v jednotlivých zošitoch Nových Pomocníkov z matematiky. Podporujú medzipredmetové vzťahy, vedú žiakov a žiačky k odôvodneným a zodpovedným rozhodnutiam, k argumentácii a k aktívnym diskusiám (ktoré facilituje vyučujúci). Dávame priestor na individuálnu, skupinovú i projektovú prácu; rozvoj kritického myslenia a vnímania súvislostí.
Finančná gramotnosť pomôže žiakom orientovať sa v problematike financií a precvičiť si, ako vybrať najlepšie riešenie za daných podmienok. Okrem ekonomických kritérií musia žiaci zvažovať i rodinné, spoločenské, etické či ekologické okolnosti. Nevyhnutnou kompetenciou sa tu ukáže čítanie s porozumením.
Finančnú gramotnosť pre 7., 8. a 9. ročník si môžete zdarma stiahnuť ako pracovné listy pre žiakov (i výsledky pre učiteľa). Rovnako bude zaradená v najbližšej reedícii do tlačených verzií Nových Pomocníkov z matematiky.
Pracovné zošity a ZPU vo forme e-knihy
Finančná gramotnosť pre 7. ročník
Iveta Kohanová, Soňa Švecová
kategórie: Základná škola, 7. ročník
formát: pdf
počet strán: 18 strán
Finančná gramotnosť pre 8. ročník
Iveta Kohanová, Monika Porkertová
kategórie: Základná škola, 8. ročník
formát: pdf
počet strán: 18 strán
Finančná gramotnosť pre 9. ročník
Iveta Kohanová
kategórie: Základná škola, 9. ročník
formát: pdf
počet strán: 18 strán
Stiahnite si tiež správne riešenia úloh v zošite pre učiteľa (ZPU):